Em. seksuaalivietin vuosikymmeniä kestänyt tappamispyrkimysprosessi on syynä siihen, että monien uskonnollisten yhteisöjen piirissä on tapahtunut pöyristyttäviä lasten hyväksikäyttötapauksia. Toki useimmat eivät sublimoidu näin, mutta seksuaaliselle energialle on ominaista vaihtaa lopulta muotoa, mikäli se ei saa ilmentyä luonnollisesti ja riittävästi. Siksi selibaattia viettävän on hyvä muistaa, että viettiä ei pidä yrittää tappaa, vaan sitä on opittava ymmärtämään poistamispyrkimyksettä ja odottamaan, että sen yllyke menee ohi. Vaikka viiva näyttää veteen piirretyltä, ero on suuri.

 Suurimmalle osalle ihmisistä selibaatti ei sovi, eikä se ole tarpeenkaan - päinvastoin. Kohtuullinen rakkaudenosoittamiselämä on hyvin luonnetta kehittävää. Kyse ei kuitenkaan ole seksistä, josta nykyään pelkästään puhutaan. Sana seksi on vähitellen korvannut muut ilmaisut ja samalla käsitteen merkitys on muuttunut itsekkään onneen tavoittelun suuntaan. Todellisessa pyhässä aktissa ei ole kyse ottamisesta, vaan antamisesta. Sana seksi pitää sisällään enemmänkin ottamisen asenteen ja siinä on henkisen hyväksikäytön leima. Vanhahtavalta kuulostava sana rakastelu, puolestaan kuvaa hellyyden ja antamisen asennetta paremmin.

 Monien uskonnollisten yhteisöjen vaalima käsitys siitä, että seksuaalisuus on sielulliselle kehitykselle vaarallista, on kyseenalaistettu nykyaikana ja sitä on käytetty lyömäaseena uskonnollisia yhteisöjä vastaan. Miksi seksuaalisuutta on kammottu kautta historian, jopa niin että sitä ollaan ryhdytty torjumaan alitajuntapaiseeksi. Syy on hyvä: Seksuaalinen himo on mitä suurimmassa määrin sidonnainen vakiintumistasolaille, jota käsittelimme aikaisemmin: saadakseen saman tyydytyksen, ihmisen on lisättävä määrää ja erikoisuuksia. Tämä johtaa vähitellen ja huomaamatta syrjän henkisestä ymmärtämisestä. Mikäli aktien määrä on liiallinen ja asenne ottava, normaali akti alkaa muuttua paremmanpuute ”hernekeitoksi” ja kohta halutaan juhlavampia ruokia. Näitä juhlaruokia kokeiltuaan niistä tulee normaaliaktin tila ja on taas mentävä eteenpäin. Henkisyys karisee kunnes putoaa pois ja sieluun syntynyt tyhjä tila täyttyy pahimmassa tapauksessa irstailulla. Henkisyyden pudokkaat heilahtavat helposti toiseen äärilaitaan, kun pitkään venytetty kuminauha vapautuu. Kun itsekkään seksin tie saapuu lopulta kyvyttömyyden loppuun, reikä täytetään vanhuuden päivillä mm. alkoholilla, jolla syntynyttä kestomasennusta lääkitään.

 Nykyään on helposti tarjolla kovan pornon erilaisia mahdollisuuksia, jotka kaikki kuuluvat ottavan seksuaalisuuden alueelle. Esim. nuoret eivät useinkaan enää osaa erottaa toisistaan pornoa ja alkuperäistä rakkaudellista seksuaalisuutta. Kaikkialta esiin vyöryvä yliseksuaalinen kuvasto tekee vaikeaksi erottaa himon ja rakkauden eron, eikä siveys kuulu enää nuoren neidon ihanteisiin. Päinvastoin. ”Pornoteollisuuden” tuottama naismalli on korvannut sen. Tämä näkyy usein paitsi pukeutumisessa, myös asenteissa ja toiminnassa.

Siksi on hyvin ymmärrettävää, että uskonnollisissa ja henkisissä liikkeissä suhtaudutaan näihin aiheisiin torjuvasti. Alkuperäinen syy on vain usein unohtunut, jolloin perusteluja seksuaalikielteisyydelle ei enää kyetä antamaan ja irstaukehityksen kannattajat ovat päässeet lyömään kiilaa yleiseen asenneilmapiiriin.

 Kun kohtuuden ja siveyden leirit on saatu näyttämään epämoderneilta ja puritaaneilta, syntyy uusia aaltoja, jotka johtavat yhä syvemmälle kohti pohjaa: Nykyään on mm. noussut esiin vahvojen ihmisten ideologioita, jotka väittävät tietoisesti, että on hyväksi pitää henkilökohtaista nautintoa hakevaa ”lystiä” lukuisien kumppaneiden kanssa. Yhden kumppanin idea leimataan sillä tyypillisen rappion, eli uudenaikaissuden leimasimella, jonka takana seisoo kuitenkin egoistisen nautinnonhalun kyltymätön tarve. Yhden kumppanin idealle on kuitenkin perusteet: Paitsi että vakiintumistaso nousee nopeasti korkeaksi kokeiltaessa usein eri kumppaneita, tapahtuu myös saastumista. Aktin aikana liha ”tulee yhdeksi” ja mikäli kohtaaminen on syntynyt himosta, myös samalla tavalla karkeat ja alemmat ”sielunvärähtelyt” siirtyvät sielusta toiseen. Ts. tällä tavalla prostituoitu kerää alempia vaikutteita aktin aikana.

 Myös sadismin aalto on vyörymässä esiin. Se naamioidaan usein viattomaksi seksi”leikiksi” ja siitä puhutaan leikilliseen sävyyn. Sen asiaa ajetaan kun normaalia seksuaalista kiihottuneisuutta herättävään kuvastoon yhdistetään sadistisia elementtejä. Tämä saattaa vedota suuren kyllästymisen puussa kyyhöttävään, kaiken jo nuorena kokeneeseen hedonistiin, joka on laiskuuden ja nautinnonhalun kyllästämä.