Platonin tarinan tapahtumakenttänä on maallisen arkipersoonan tajunnan näkökulma.  Korkeampi minä, varsinainen jälleensyntymismuistin kantaja; Daimoni, nähdään siinä ulkopuolelta. Sielu, joka valitsee elämälleen kehykset, on senhetkisten kokemusten kasautuma, joka on siis virheille, kunnianhimolle ja maineentavoittelulle altis.
 
Elämänvalinnassa on kyseessä eräs kohtalon hetkistä, joka lopullisesti vahvistaa suunnan. Se on sekoitus eräänlaista vielä tarvittavien kokemusten välttämättömyyttä ja toisaalta materiasta peräisin olevaa, hioutumista kaipaavaa elämänjanoa.
 
 Sana arpa, kuvaa karmansa perusteella ansioituneimman ensiövalintaoikeutta suhteessa syntyvän sielujoukon muihin jäseniin: Arvohierarkian kärkenä hänen elämällään on suurin mahdollisuus edetä suunnitellusti. Muiden vähäisemmät ansiot joutuvat alenevassa kaaressa, maalisen elämän omien voimien vaikutusten (mm. muiden sielunryhmien) armoille, jotka voivat häiritä elämän lopputulosta. Kun sielu tulee ulos maallisesta kuorestaan elämän loputtua, vasta silloin nähdään miten suunnitelmassa pysyttiin, mutta kuten sanottua ensin valinneet eli hyvien tekojen aateloimat, ovat maallisten tapahtumien ohjaavien voimien ”ensiöauttoasemassa”.  
 
Tarjolla olevat ”elämäntapojen mallit” ovat peräisin maanpäällä tunnettujen toiveiden ja ihailun kohteiden valtavasta ja sekavasta vaikutusmassasta. Se heijastelee ihmiskunnan toiveita ja haluja. Maine, kunnia ja valta, jotka ovat suuri päiväunelmoinnin kohde, saavat kokonaisenergialleen kiteytyneen muodon erilaisissa elämissä, jotka sitä edustavat: diktaattori, kansanedustaja, poptähti, Formulakuski, huippujalkapalloilija, sofistinen filosofi, maailmankuulu näyttelijä ym. ym.
 
 Tarjolla on saman lain ”positiivisella kääntöpuolella” erilaisia elämäntapamalleja, jotka saavat voimansa esim. epätoivoisesta vapautumisenhalusta ja ihmiskunnan valtavasta tuskasta ja hädästä. Jokin kansa saattaa vetää palavilla toiveillaan itselleen auttajan, joka palvelee hyvin erilaisissa tehtävissä, toivevoiman mukaan. Korkeimpia ilmentymiä tästä ovat ihmiskunnan hädän ja epätoivon ”hälyttämät” Avatarit, Bodhisattavat, Gurut, Tietäjät, Profeetat ja Filosofit, jotka osallistuvat Jumalallisen valtatien kunnostustalkoisiin, voimiensa ja kykyjensä mukaan. Myös esim. julmaan sotimiseen kyllästyneen Suomen kansan ja sodassa poikansa menettäneiden äitien palava toive rauhasta kiteytti ”elämäntapamallin”, jonka sotien jälkeen täytti eräs Suomen pitkäaikainen keulahahmo, joka mm. nerokkaalla ja sovittelevalla sanankäytöllään piti Suomen erillään sodasta, vaikeasta poliittisesta tilanteesta huolimatta.
 
 Ns. elämäntapojen mallit pitävät sisällään myös elämän rikkauden ja loputtoman kehityksen siemenen. Niiden muodostuminen on peräisin luonnollisesti myös henkilön omasta karmasta. Osa dejavukuvina nähtävää tulevaa elämää jää aina peittoon ja tulevan elämän suuntaan vaikuttaa myös sielun oma syvähistoria, joka tulisi kyetä ottamaan huomioon. Siksi meidän on Platonin kehoituksen mukaan kehitettävä kykyämme nähdä elämänvalinnan vaikutukset pitkällä tähtäimellä, jotteivät keskinäiset sekoittumat aja meitä kärsimyksen kierroksille. Miten tämä voidaan tehdä?
 
 Katsomalla ihmisiä: Katso kuinka kauneudesta ja yksipuolisesta älyllisestä terävyydestä syntyvä perusominaispiirre johtaa sydäntään vielä hiomattoman luonteen itsevarmuuden kautta ylpeyteen, ja ”nyt on minun vuoroni” asenteen kautta nopeaan laskusuhdanteeseen. Näe kuinka ruumiillinen vika johtaa nöyryyteen ja ystävällisyyteen ja totea sen toisaalta tiettyjen luonteenpiirteiden vallitessa voivan myös synnyttää katkeruutta ja ”sisäisiä möykkyjä”, jotka edelleenvaikuttavat, mitkä näyttämisen halua lisäävästi, mitkä taas johtavat kostonhalun julmalle tielle. Katso kuinka sydämen hyvyyttä tihkuva nöyrä sielu alkaa saada varmuutta, jota totuudellisuus ja oikea toiminta tuovat tullessaan ja kuinka sen varmuus vähitellen ja salakavalasti sekoittuu oikeassaolon tottumuksen kautta kiivaaksi oman edun puolustamiseksi, ”totuuden” nimissä. Viimeksi mainittua ei voi nähdä kokonaisuudessaan yhden elämän aikana, mutta erilaisia ”elämänvaiherakenneosia” yhdistelemällä kuva kokonaisesta kierroksesta voi hahmottua jo maanpäällisestä kapeasta näkökulmasta käsin.